Ako sa zbaviť závislosti na sladkom?

5.3. 20232868x0

Uff… ani neviem kde začať. Silno sa mi teraz vtiera myšlienka ti vzdať poklonu. Už len to, že si tu a hľadáš odpoveď na túto otázku totiž veľa znamená. Zároveň, ak si tu, tak predpokladám že tušíš, že žiadna „super extra rýchla rada“ či „doplnok výživy“  na toto nefunguje. Dobrá správa je, že poznám niečo, čo funguje  ;). Je to POCHOPENIE. Ak pochopíš prečo ťa tvoje telo „núti“ jesť sladké, tak máš vyhraté.

Milovať sladké je úplne NORMÁLNE

Úplne na začiatok je najdôležitejšie, aby si si uvedomil/a, že milovať sladkú chuť je úplne normálne a prirodzené. Sladká chuť je totiž tá úplne prvá, s ktorou sa ako bábätká dostávame do kontaktu. Je to chuť materského mliečka. Zároveň, takto chutí mamkine objatie – takto vlastne chutí bezpečie. Vedz preto, že ak ťa to ťahá k sladkému, tak je to v poriadku. Tým nehovorím, že je v poriadku jesť rafinovaný cukor – k tomu sa dostaneme neskôr ;). Hovorím len, že je úplne, ale že úplne normálne mať chuť na sladké. Skús sa v tomto momente na 5 sekúnd pozastaviť a uvedomiť si to. Zhlboka sa nadýchni a vydýchni všetky výčitky, ktoré voči sebe, či svojmu telu v sebe máš. V nasledujúcich odsekoch ti ukážem, ako si užiť sladkú chuť v súlade so zdravím a štíhlosťou.

Mám pre Teba DAR
MINI KURZ: Uvoľnenie závislosti na sladkom a prejedaní
Nájdeš ho v mini členskej verzii – Cesta k zdraviu.
Umiestnila som tam aj Test zdravia a ďalšie zaujímavé materiály zDARma.

Pochopenie namiesto prísnosti

Ešte predtým, ako sa ponorím do vysvetľovania fyziologických procesov tela, mám chuť ti povedať ako som to mala ja. Ja totiž milujem sladké úplne že najviac. Nespočetne veľa krát som sa pokúšala tento svoj „vzťah s cukrom“ ukončiť, a nespočetne veľa krát som to nezvládla. Problém nebol v tom, že by som nevedela, že cukor nie je zdravý… Ja som to vedela. Problém bol v tom, že moje chute (najmä v určitých dňoch cyklu) boli silnejšie ako čokoľvek čo som si v hlave zaumienila. Prečo? Lebo som šla na seba cez prísnosť. Namiesto toho, aby som sa pokúsila pochopiť svoje telo a svoje metabolické zdravie, tak som si len „zaumienila“, že ja to zvládnem.“ Od dnes nejem sladké a hotovo…“ Lenže, stačila návšteva, kde mi intenzívne ponúkali voňavý koláč alebo náročný deň v práci a ja som „zlyhala“. Tým, že som si sladké odopierala niekoľko dní či týždňov, tak vo výsledku som ho zjedla obrovské množstvo a zostal vo mne pocit, že som sklamala samú seba.

Zlom nastal v momente, keď som si povedala, že to tento krát urobím inak
– urobím to s láskou voči svojmu telu. Koniec koncov, bola som mu veľmi vďačná, že sa môžem hýbať a sľúbila som si, že ho už nikdy viac nebudem trápiť.

Dôvodov neprekonateľnej chutí na sladké je VIACERO

Ako už asi tušíš, nikde na internete som nenašla spôsob „ako sa zbaviť chuti na sladké s úctou a láskou voči svojmu telu“. A tak som hľadala inde – vedecké články/ odborné knihy a neskôr aj kurz funkčnej výživy. Čím viac som študovala, tým viac mi fungovanie môjho tela dávalo zmysel. Dokonca som si začala uvedomovať, že je nesmierne inteligentné. Ono ma nútilo jesť sladké v nadmernom množstve, lebo za podmienok, ktoré som mu vytvárala to bol najjednoduchší spôsob ako prežiť. A telo je systém, ktorý sa skutočne za každých okolností snaží udržať život. Úplne rovnako to robí to tvoje telo. Čiže, čo sú teda tie konkrétne dôvody?

Prvým a extrémne častým dôvodom je nerovnováha cukru v krvi. Popisovala som ju v predošlom článku – môžeš si o nej prečítať tu – Ako už nikdy nezažiť vlčí hlad?
Veľmi dôležitá poznámka k tomu je, že pokiaľ sa ťa tento dôvod týka, tak zažívaš skutočný fyzický hlad. To znamená, že máš potrebu si dať sladké a zároveň je to sprevádzané hladom vychádzajúcim z tela – škvŕkaním v brušku/ poklesom energie, u niekoho aj pocitmi nevoľnosti, točenia hlavy či bolesťami hlavy a trapézov.

Lenže, mnohým  sa stáva, že sme dobre najedení a i tak máme chuť na ešte niečo sladké. Poznáš to?

O tvojich chutiach niekedy nerozhoduješ ty (a dokonca ani tvoje telo!)

Vieš kto rozhoduje do veľkej miery o tom, na čo máš chuť? Schválne, skús si tipnúť ;). Sú to baktérie v tvojom črievku. Znie to zvláštne, až nereálne? Ja viem, aj pre mňa to tak dlho znelo :D. Lenže, pravda je, že počet našich baktérií v čreve násobne prevyšuje počet všetkých ľudských buniek. Pravdou je aj to, že medzi črevom a mozgom je najmohutnejšie nervové spojenie (bludný nerv), ktoré funguje ako obojsmerná komunikačná diaľnica. (To obojsmerná platí doslovne. To ako sa cíti tvoj mozog vplýva na tvoje črevo – spomeň si na hnačku pred maturitou či inou super stresovou udalosťou. A zároveň, to ako sa cítia baktérie v tvojom čreve – tak sa cíti tvoj mozog – ty).

Veľmi zjednodušene, v čreve žijú 3 typy baktérii:
1.) tie, ktoré s nami žijú v symbióze (sú pre nás užitočné – zúčastňujú na napr. pri procesoch spracovania určitých živín)
2.) neutrálne (je ich minimum)
3.) oportunistické baktérie (tie, ktoré žijú v čreve doslova na náš úkor, typickým predstaviteľom tejto kategórie je candida).

Dôležité je vedieť, že všetky 3 typy sú prítomné v čreve neustále, rozdiel je len v ich vzájomnom pomere. Pokiaľ do veľkej miery prevládajú prospešné baktérie, tak to má úžasný vplyv na všetky (úplne doslova) systémy nášho tela. Naopak, ak sa premnožia oportunistické baktérie, má to negatívny vplyv na celé telo aj psychiku

Tak, a teda čím môžeme „korigovať“ ich výskyt? No predsa tým, ako ich kŕmime. Ak kŕmime dobré baktérie, tak tie zlé nebudú mať čo jesť a umrú. Ak kŕmime zlé baktérie, tak sa premnožia a nepustia k strave tie dobré.

Ako to celé súvisí s chuťou na sladké???

 Zlé baktérie sa živia CUKROM. Preto, ak ich je v čreve viac, tak dokážu ovládať náš  mozog, aby nás presvedčil, že si potrebujeme dať niečo sladké. Sú hladné a tak doslova „kričia“ len aby sme ich nakŕmili. Ako spoznáš črevnú dysbiózu – teda premnoženie zlých baktérii?

Môže mať mnoho prejavov. Medzi bežné patria kvasinkové infekcie (kdekoľvek na tele), chronická hnačka alebo zápcha, problémy s pokožkou, bolesti hlavy, úzkostné či depresívne stavy, mozgová hmla, neschopnosť sa sústrediť  a tak by som mohla pokračovať. Každopádne, pokiaľ máš niekedy pocit, že ťa doslova niečo núti dať si sladké, tak šanca, že sú to práve kvasinky je vysoká.

Čo s tým?

V tejto chvíli ťa úplne nepoteším – pretože ich naozaj treba oslabiť – „vyhladovať“. Plus pomôže podpora tých dobrých baktérii. Dôležité je si uvedomiť, že proces nastoľovania črevnej symbiózy trvá väčšinou pár mesiacov. Preto je dôležité to urobiť tak, aby ti v tom bolo príjemne.

Dobré baktérie podporia kvalitné probiotiká (prirodzené + by som zaradila na aspoň 6 týždňov aj vo forme doplnkov), prebiotiká (čo je vláknina) a polyfenoly. Zlé baktérie veľmi oslabí, ak nebudú mať čo jesť. Riešením však nebýva „vynechám všetko sladké a nejako to vydržím“. Prečo? Pretože „nejako vydržať“ pol roka nie je úplne jednoduché a zároveň, ak sa človek vráti k pôvodnej strave, oni sa rady a rýchlo znova premnožia. Riešenie je si nájsť spôsob stravovania, ktorý človeka uspokojuje a pomaličky nastoľuje rovnováhu aj v črievku. Ak ťa zaujíma čo konkrétne myslím, pozývam ťa aby si urobil/a prvý krok na svojej ceste k zdraviu. Okrem mini kurzu, kde sa tejto téme venujem celú lekciu tam nájdeš aj test zdravia. Ten ti napovie nakoľko je črevná dysbióza aj tvojou témou.

PS: Ja som super praktický človek, takže mi nedá ti neponúknuť super praktický príklad. Navyše, kvasinkové infekcie som riešila roky a mimoriadne intenzívne, takže ak sa ťa týkajú, tak vedz, že ťa chápem tak veľmi ako sa len dá. To, čo môžeš pre seba v praxi urobiť je ich akoby „oblbnúť“. Čiže, keď príde chuť na sladké, daj si niečo, čo je trošičku sladké, ale zároveň plné vlákniny a tuku. Čiže ti to zabezpečí stabilnú hladinu cukru v krvi a zároveň v prvom rade kŕmi dobré baktérie. Mojím favoritom je už dlho malý zelený banán alebo jablko s 1-2 polievkovými lyžicami orieškového masla (úplne najradšej mám tie od firmy Slowlandia – sú dokonalé, chýbajú mi aj tu v USA). Čas prípravy žiaden a chuť dokonalá :).

S láskou Lea

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů